Међутим, свако ко иоле дубље
познаје поезију Ивана Драча, суочен је са парадоксом да овај стереотип
не стоји, бар кад је његова поезија у питању. Она не садржи одговоре,
чак и не покушава да их да као готово решење, већ је прожета трагањем
за кључем ка тајнама које су око нас и које песник нам помаже да уочимо.
Уочавање тајни у прози живота "тајни које, како каже Иван Драч,
песник неће да вређа мизерним смислом" – водећа је доминанта поезије
Ивана Драча. Око те доминанте гранају се мотиви и слике, од којих многе
временом прерастају у препознатљиве симболе, заштитни знак песника и
украјинске поезије као такве. Иван Драч је дебитовао 1961.
године на страницама књижевних новина "Литературна газета"
поемом "Нож у сунцу", заједно са још двојицом песника М. Винхрановским
и В. Коротичем. Њихов наступ је својим неочекиваним и свежим изразом
изазвао цео талас критика и полемике у украјинској штампи. Ако се упитамо,
шта је то заправо узбуркало јавно мњење и ушло у историју културе као
талас обнављања, културни препород, лако ћемо пронаћи одговор – рушење
стереотипа. Импулсивност, необузданост, младалачка енергија песника
нашле су свој израз у новим метафорама, спојеним техником кључних речи
у симболе новог доживљавања стварности. "Зашто сам? Куда ће моје
стазе?/ И да ли је моја стрепња никла од седе туге Овна/ До глиба родног
села" пита лирски јунак поеме "Нож у сунцу". "Шта
је то, побогу, "седа туга Овна", – ширили су руке метри украјинске
поезије. На земљи посматраној у лету
"са океанима, њивама, месецом и сунцем на раменима, са атомним
печуркама у очима" под микроскопским се сочивом проучавао човек
и дубина његових преживљавања изједначавала се са космичким путањама.
Те исте 1961. године Сен-Џон Перс говори о мисији песника поводом доделе
њему Нобелове награде:"Астрономи су се могли залуђивати теоријом
васионе у напону, али нема мање ширине у моралној бескрајности човека".
Касније ће Иван Драч узети као мото за своју песму "Чудна хроника
једног белог дана" речи Нилса Бора да човечанство са дубоким запрепашћењем
почиње да схвата идеју идентичности унутрашњег и спољног света. "Микрокосмос
и макрокосмос разликују се само дужином пречника", тврди Хосе Ортега-и-Хасет. Синтеза заинтересованости
за најшире поимање космоса и човека у њему са борбом за људско достојанство,
откривање нових простора хуманости, брижан однос према појавама људског
сведочили су о укусу доба шездесетих, када је остварен први лет у космос,
када је човек први пут завирио у језгро атома и дешифровао генетски
код, када је скинут печат са тајне злочина против човечности у доба
стаљинизма и почео вијетнамски рат. Украјински песници шездесетих
нису се огласили ничим сензационалним у смислу формалних или структурних
иновација, нити у погледу раскида са основним правцима поетске имагинације,
али су направили један веома значајан за суштину поезије гест: вратили
су њој њен објекат – човека. Интензитет потраге за човеком и њен дијапазон
у поезији Драча спојени су са чулним, инстинктивним, непосредним доживљавањем
природе које долази до изражаја кроз једнако поимање позитивног принципа
живота и језгра кумулације енергије. Мотив сунца код песника прераста
у морално-етички код, симбол узвишености људског постојања удаљеног
на хиљаде светлосних година од животисања, иако спојеног са њим у синтези
свакодневног постојања. Свако од нас има крила,
неко је научио да живи са њима, неко бежи од њих а неко је изгубио,
па трага, свако на свој начин – уверава нас Иван Драч у својој новогодишњој
бајци за одрасле "Крила". Његова иронија туге одише вековном
традицијом преплитања меког хумора са сузом праштања, синтезом коју
је Драч поновио у сценарију за филм "Нестала повеља" Ивана
Миколајчука. Према речима песника, "Сунце
– је оличење људског стремљења према истини, лепоти, правди и нежности.
Како је настало сунце? Сунце је настало у фокусу људских погледа, усмерених
према небу, јер човек је навикао да гледа у небо, уколико он није животиња."
У таквом контексту настаје чувена Драчева "Балада о сунцокрету",
одакле сунцокрет на бициклу креће директно у класична остварења украјинске
поезије. Лирика песника, оријентисана
према Апсолуту, сумња у истинитост смисла, демистификује безусловност
општеприхваћених погледа на стварност и на тај начин покреће свест реципијената.
Према речима Хегела : "Поезија задовољава потребу за тим да уместо
реалне и опипљиве ствари јави њено присуство и реалност у субјективној
души, у искуству срца и у рефлексији имагинације, а тиме јави садржај
и деловање самог унутрашњег живота". Поезија не постоји ван читаоца
који актуелизује њену суштину на само њему својствен начин. Дакле, док
конкретно "д`" не доживљава песму – она као духовно-естетска
појава и не постоји, постоји само знак те појаве – текст. Феномен поезије
Драча објашњава се тиме да она не живи од "спознаје тајне"
и не захваљујући "спознаји тајне", већ због духовне тежње
сваког њеног посебног реципијента да спозна тајну Истине, уздигнуте
изнад конкретног простора и времена.
|