Украјински језик проучава се у оквиру два наставна предмета:
- Украјински језик
- Савремени украјински језик
Предмет Украјински језик држи се 4 године као Украјински језик I, Украјински језик II, Украјински језик III и Украјински језик IV. Настава се изводи у облику теоријских предавања. Недељни фонд часова је 2, а укупан четворогодишњи фонд часова – 240 часова теоријске наставе.
Циљ наставе је теоријско познавање основа фонетско-фонолошког нивоа савременог стандардног украјинског језика, стицање навика компаративног и контрастивног проучавања украјинског и српског језика, увид у резултате теоријских и експерименталних истраживања украјинске лингвистике. Настава обухвата следеће теме:
– Карактеристике украјинског језика, основне сличности и разлике у односу на друге словенске језике.
– Инвентар гласова и инвентар правописних знакова, њихов узајамни однос. Фонолошки статус гласова: фонеме и алофони.
– Главне, позиционе и факултативне варијанте украјинских фонема, центар и периферија система.
– Дистинктивна обележја у фонолошком систему, разлике у односу на српски језик: корелација звучности, корелација палаталности, корелација пискавих и шуштавих спираната и африката.
– Квантитативне редукције вокала. Акомодација. Протеза.
– Асимилацијe сугласника по звучности и мекоћи. Асимилацијe и дисимилацијe сугласника с обзиром на место и начин творбе. Дуљење сугласника.
– Метатеза. Хаплологија. Упрошћавање сугласничких група. Природа акцента у украјинском језику. Померање акцента. Пратећи акценат.
Предмет Савремени украјински језик држи се 4 године као Савремени украјински језик I, Савремени украјински језик II, Савремени украјински језик III и Савремени украјински језик IV. Настава се изводи у облику практичних вежбања.
Недељни фонд часова је 8, а укупан четворогодишњи фонд часова – 960 часова практичних вежбања (вежбања из граматике, правописа, превођења; лекторска вежбања).
Настава обухвата вежбања из правописа (писање вокала, консонаната и сугласничких група, апостроф, меки знак итд.), лексичка вежбања с вежбањима превођења (предлошко-падешке конструкције, безличне конструкције, конструкције с инфинитивом, значење речи, техника превођења итд.), говорна вежбања (комуникација на основне теме из свакодневног живота: формуле етикеције, образовање, породица и дом, изглед и карактер, одећа итд.), граматичка и фонетска вежбања (промена именица, придева и заменица, глаголска времена и рекција, употреба бројева, основе синтаксе; читање, постављање правилног изговора).
Циљ наставе је усвајање и развијање основних језичких вeштина – читања, слушања, говора и писања (разумевање текста, усмено и писмено продуковање текста, превођење).
Студент треба да овлада правилним изговором, усвоји и активира основни лексички фонд, да усвоји основне граматичке облике и конструкције и правилно их употребљава у говору и писању, да разуме писани текст и исказ на теме из свакодневне комуникације, да се оспособи за превођење реченица и једноставних текстова на одговарајуће теме са украјинског језика на српски и са српског језика на украјински, те да усвоји основна правописна правила и примењује их у писању.